donderdag 6 juni 2013

Winkelpolitiek

Posted on Thursday, December 08, 2005 4:18 PM

Het zakenleven is genadenloos: het is puur uit op het verkrijgen van winst. Goed, dat is altijd zo geweest en dat is geen schandaal zoals de vroegere marxisten immer beweerden alleen is er een verschil in bedrijfspolitiek of persoonlijke instelling. Een caféhouder die schuimvolle pilsjes tapt verdient geld als water, nee schuim en een concern dat slechts de bestlopende producten wil verkopen keert hoge dividenden uit. Albert Heijn is zo een keihard bedrijf. Hoe vaak het al niet is voorgekomen dat een product lang in de schappen ligt om opeens te constateren met spijt dat het verdwenen is en wel na informatie bij de balie voorgoed. Dan knarsetand je wel even! Over de geraffineerde psychologie van de plaatsing der producten kan ik ook wel wat zeggen al is het maar dat ik trucjes en kneepjes door scherpzinnige observatie in De Bijenkorf heb geleerd. Dit even terzijde. Een zo'n product is citroengrasthee als ook heumingbos. Ik ben er geen uitgesproken liefhebber van maar heb het wel in huis. En dan opeens is het op, voorgoed. Moet ik nu nog de stad in om winkels te zoeken waar ze dit wel verkopen? Daar ben ik toch wel wat te gemakszuchtig voor geworden. En toch blijf je komen bij die relatief dure winkel want het vlees en de vleeswaren zijn voortreffelijk, als ook de kazen. Neem nu eens Super de Boer, ik zag sappige gesneden roastbeef in de reclame en thuis blijkt dat de tweede laag bruin verdroogd is van een oud stuk vlees. Ik was woedend en zwoer daar geen vleeswaren meer te kopen. Je komt terug daar waar je gewend bent. Dat geldt voor een drankgelegenheid voor mij meer in vroeger tijd, voor familie, vrienden & kennissen als ook een winkel. Eigenlijk ben je verslaafd aan de winkel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten