donderdag 6 juni 2013

Willem Passtoorsstraat Amsterdam

Posted on Friday, December 05, 2008 12:59 AM

Willem Passtoorsstraat    
te Amsterdam

 Foto 24 maart 1932


De naam is van een R.K. parlementariër.
Zelden kom ik nog in de ouderlijke buurt, het lijkt wel of ik er voor huiver.
Hanny liet zich eens charmant voor de deur fotograferen. Zelf heb ik met de (gedateerde) mobiel wat foto's gemaakt maar die zijn verloren gegaan.
De herinnering is niettemin scherp, ook dromen doe ik er nog over. Flaubert ook moet elke steen van zijn ouderlijke omgeving gekend hebben, z’n schrijfstijl is minutieus maar die ken ik echter van de natuurbeschrijving.
Veranderd is de straat totaal, van de inwendige renovaties valt buiten niet veel te zien.

De buren ken ik nog van naam en karakter, wie er kwam door de buurt van handelaren van uiterlijk.
Rob Bloemkolk was een speelkameraad, evenals ik op het Ig. Emmy Van Beek heb ik nog gezien bij Delta Lloyd alwaar zij een baan had. Zij behoorde als Hanneke Groentenman tot de Joodse wezen die in een Christelijk pleeggezin zijn opgevoed, waarover de psychiater Hans Keilson een proefschrift vervaardigde. Emmy was geenszins anti-Duits. Hanny Middelbeek kwam laat aan de man, zij werkte in de Bijenkorf. Peets jr (#18) nog wel gesproken, een krachtige en zakelijke man, zijn vader, fotoontwikkelaar, werd thuis opgebaard. Zijn kinderen zijn niet te vinden, de gehele naam Peets evenmin! Norden jr (#14 2e) liet zich niet meer zien. Siliakus heel veel gesproken al is het maar dat hij in het Stedelijk werkte alwaar ik kind aan huis ben geweest. Hij verhuisde op hoge leeftijd naar Menno Simons waar ik nu vrijwilliger ben. Vinju nog wel een zien lopen met zijn huppelgang, werd etaleur.

Van de meesten bezit ik genealogische gegevens, welke discreet blijven.

De overkant is wat vager en algemener. Ik ging om met Peter die ook op onze school zat. Met Mirani (#35) (piano, orgel en elektronica) ging ik weer niet om. Oostelijker Hans Kouwenberg (*1943) woonde (bij zijn oma) (#63 1e), maar hij heette eigenlijk Barens; en daarnaast weer Ido Ypma (#111) (geb. te Amsterdam, 22-8-1942). Deze is lang ziek geweest, wat hij geworden is weet ik niet. De roomskatholieke kantoorbediende Brugman met een paar zonen van wie een gekoppeld werd aan zijn buurmeisje; hij trapte erin! De roomskatholieke Paanakker met 5 of 6 dochters, allen met kinnebakje. De vader was pianostemmer en had een paar jaar een zaak aan de Westermarkt. Peter Joren met moeder Schmidt. Peter Smid-Joren (#11 2e) woonde alleen bij zijn moeder. En dan de familie Van Dam, aardappelhandelaar voor chips, met als eerste een tv, met 5 dochters; ging naar Hoofddorp. De oudere Johan Vinju (#22 1e), zelden contact, liep huppelend, wilde etaleur worden.


Jos Heitmann, Hetty Gras, Hanny Heitmann, Hendrik Gras 1945

Speeltuin Hendrick de Keyser met een strenge opzichter die misschien Ome Piet genoemd werd.

Van de Helstplein de haringman Bep Sprong die opzienbarenderwijs met een jonge griet uit de Poggenbeekstraat ging huwen. Hij had een vaste klantenkring. Mevrouw De Gans van de slagerij die ik in Menno nog gesproken heb.

Amstel raceboten, dikke rijen mensen.
Amstelkade zwemmen, gevaarlijk i.v.m. de ziekte van Weil.
Zwarte Landje Kermis.

Mensen opsporen is een langdurige klus als ook kostbaar want de wet waarborgt de privacy. Geen geruststelling voor mij de deelneming aan het EPD te weigeren. Gemakkelijk had ik het een cafévriend te hervinden met wie ik nu soms contact heb. Het schijnt toch een en ieders behoefte te zijn het verleden levendig te houden. Zelf heb ik veel opgeschreven.
 


ZIE OOK:
artikel over de Willem Pastoorsstraat
Vier kleuters Van Helt Stocadestraat
Versteegh sigarenwinkel
Favoriet Tours 


Biografieën of losse gegevens van buurtbewoners (meesten niet gepubliceerd) heb ik van:

Gras, J.H. 1e, 2e
Peets, H., zoon D.W.H. n.t.v., geen naam in Nederland (meer);
Van Norden J.U.;
Brugman Th.S.;
Mirani, geen gegevens;
Driel, J.G. vooroorlogs;
Siliakus H.J. Stedelijk Museum;
Versteeg, G.A., Sigarenwinkel (Pastelstraat);
Sorgdrager J.C. Arts (Churchill-laan);
Peter Joren (Smid);
Van Dam niets gevonden;
Distelbrink J.;
Bloemkolk A.B.D. (niet gepubliceerd);
Vinkenburg G.A. (Van Helt Stocadestraat);
Russer A.M. (Ehlers C.A.) en Hans idem;
Hout P.G. van (St.-Franciscusschool)
Schrederhof J.J. (Tolstraat);
Vinju L.H.A.;
Koumans J. Saffierstraat;
Zuidema S.J. Arts (Nic. Witsenkade);
Klaassen Th.J., Graaf C.J., Hosman B.H.C. Vredeskerk;
Demaret (Wijke) E. (Van Helt Stocadestraat);
Groen-Bolte W.;
Imandt F.P. (Sarphatipark);
Honig (Van Helt Stocadestraat);
Middelbeek J.;
Koestal A.J.;
Ypma I.G.M.;
Bouthoorn C.F.;
Turk (Van Beek) E.;
Kouwenberg (Stahlhöfer, Barens);
Wouters W.L.;
Buitenhuis M. Melkhandel;
Westerloo G. van (2e van der Helststraat);
Gelderen, Harry van (Rustenburgstraat);
Brown, Al (Albert Cuypstraat);
Wal H. van der, Kapper (2e Van der Helststraat);
Monsma J.M.M. Sigarenwinkel Mesdagstraat hoek Lutmastraat.
 
Ooit militaire uitvaart Hendrick de Keyserplein. Veel bekijks!

Bevrijdingsfeest 1955
Lutmastraat 1949-1956
Café Dubois (Ceintuurbaan) 

Bijgewerkt 1-8-2016, 11-1-2017, 3-3-2017, 26-3-2017, 27-5-2019


mailto 


21 XI 2008

5 opmerkingen:

  1. Erwaren ontzettend veel alleenstaande vrouwen in 3k-woning.
    Gewis wel allen trekkers van Sociale Zaken (toen dat zo heette).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het Cornelis Troostplein komt meer groen.
    Wijkkrant Amsterdam-Zuid Editie 46 - 24-11-2021 p19

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De warme bakker op de hoek WPS/Burg T.str met een enorme broodsnijmachine. Een object voor het industrieel museum UvA!
    Wijven kochten drie sneetjes.
    Brachten deeg voor een koek te laten bakken!

    Luilakbollen al om 5 uur afhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wasserijauto want niet ieder had een machine.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De twee Peets waren volledig lid van de NSB.
    De zoon deed aan controle bij de bioscoopuitgang om dwangarbeid te laten verrichten in Duitsland.

    BeantwoordenVerwijderen