donderdag 6 juni 2013

MYNC EPOS

Posted on Tuesday, November 02, 2010 1:16 AM


MYNC EPOS


Wie  is die  Mync  die zo panathee schrijdt
Aphrodite

waardig en recht zulk voornaamheid verspreidt?
Enigma ooitlosbaar voor een aards mens
ingeving snakkend en lichtpunten wens.
Spreken of schrijven schoot ver langs het doel
phaenomeen vattend afstand’lijk en koel.
Rust was geboden na't dagelijks werk
's nachts te verkwikken om 's morgens gesterk
rithme der werken en dagen gewoon,
totdat de godin verscheen in mijn droom,
duidend zo lieflijk en glansvol in gloed
mij Aphrodite in schijn tegemoet:

"Mync is mijn dochter, geboren in wijn
trots mijn gestalt in een lichaam van pijn
zoekend in smart een houvast aan te klamp
hind’rend de uitvoering der leefdithyramb.
Noodlot verbergt veel geheim in haar schoot
zo met mijn kracht de onthulling ontsproot.
Geest is verdwaald van de weg naar de top
hulp is geboden doorbreken 't getob
haar te verschaffen een zorgzame les
met de euforische roep dienares:
Therapie  is haar naam toegewijd trouw
Muuz toeverlaat voor reeks jaren deez’ vrouw.”

Nu schouw ik Mync met wel andere blik
zonder verliefdheid doch met een hoofdknik
zekere deemoed en eerbiedigheid
voor een voornaam vrouw van hogelijkheid,
wensend haar pinkstervlam helderend licht
in haar mooi leven door dit schoon gedicht.

Amsterdam, Dinsdag 28 mei 1979
Stalknecht

2 opmerkingen:

  1. Ik kan nu wel gerust zeggen wie het betreft:
    Menke (roepnaam Minke) M H van Hoek, op 31-5-1985 (45) overleden gevonden in haar woning a/d Lijnbaansgracht. Haar bewering werkzaam geweest te zijn als fysiotherapeut a/d VU is een van haar leugens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ... omdat ze zoveel therapeutische seances heeft meegemaakt dat ze zowat deskundig geworden is.

    BeantwoordenVerwijderen