donderdag 6 juni 2013

De Loterij v.d. Vrouw als Monument Tentoonstelling door Gerrit Oorthuys [februari 1997] in Het Veem te Amsterdam

Posted on Tuesday, May 11, 2010 12:42 AM

De Loterij v.d. Vrouw als Monument
Tentoonstelling door Gerrit Oorthuys [februari 1997] in Het Veem te Amsterdam

Een Impressie in Amsterdams argot


De ruwstenen muren van Het Veem witgepleisterd, 'n rommelige op­hanging van vele spotlights, hier en daar een tafel of andere op­legplank, waren de locatie bij uitstek voor een door middel van een brochure op futuristisch kunstdrukpapier inclusief glanzend cellofaan aangekondigde opening van een voor Nederland unieke tentoonstelling over:
"De vrouw als Monument"
Wie begeert zoiets niet mede te maken?

Josephus dacht er als de hanen bij te zijn, doch vele speciesgenoten waren hem al voor. Hij groette een paar bekenden en bekeek rustig de schier oneindige verzameling hoog en laag opgehangen vrouwvoorstellende afbeeldingen, van gewoon tot pikant, met als opvulling enige doeken die baarlijk niets met het onderwerp van doen hadden. Maar goed, toen de organisator Gerrit Oorthuys, een bekend historisch architectuur-journalist en essayist, de lang verwachte openingswoorden op een zeepkistje staand met enthousiasme en overslaande stem (die altijd al enunchisch hoog is...) uitsprak, besloot hij met de woorden deze "bijeengeraapte verzameling van het Waterlooplein aan toe, toch maar vooral goed te bekijken, want we hebben alle tijd en om 8 vindt de loterij plaats!"
Over voornoemde "bijeengeraapte verzameling" kan ik met geen goed woord spreken, aangezien een bijeengeraapt zooitje rotzooi een betere titel geweest had mogen zijn: wat een zwakke schilderijen, wat een kitsch (die zwoelgeile zigeunerin, nog wel eens veil op de Albert Cuyp, was er nèt niet bij!), wat een slechte conservatie, maar van een bijeengeraaptheid zonder filosofisch-kritische zin kan je echter nooit veel verwachten!

Enfin, na vijf minuten had ik alles al gezien, maar kon beslist niet weg, want de loterij om acht uur dwong tot blijven. Met pijn en ingehouden woede heb ik 2½ uur mij op de tentoonstellingsvloer opgehouden en op de been gehouden, kon nergens zitten, kon hier en daar wel een bekende groeten maar tot een gesprek kwam het niet, daar die bekenden die ik kende niet gekend waren in het feit dat ik ze wel wilde spreken, terwijl ze bleven praten met diegene die bij hen was. Ik liep dus alleen en kwam langs een mij bekende vrouw, die mij aankeek. Nog vele malen daarna passeerde ik haar, doch ze bleef verhit, al of niet van de wijn (die men zelf walgelijkerwijs moest betalen!) lodderig smoezen met een andere vrouw, zodat ik nog bijna dacht dat ze tegen elkaar stonden. Bah! Toen ik voor de zoveelste maal langsschuifelde, kéék ze met een gezicht als van: "Ben je daar nou weer?" "Nog geen partner gevonden?" Het is mijn stijl zovelen als mogelijk te (mogen) ontmoeten maar aan vastkleven met een willekeurige heb ik een broertje dood.

Eindelijk was het dan zover en ik stond vooraan, de loterij begon. Er werden vijf, gratis door kunstenaars gesigneerde werken, verloot en het feest kon beginnen. Niet zoveel minder druk als tijdens het begin, hadden de aanwezigen, net als ik, de uren door- en doorgebracht met wachten, echter met veel méér drinken en praten en konden de apotheose eindelijk genieten.
De loterij was een dusdanig succes, dat toch de aanwezigen een ietwat gevoel van jaloezie niet konden onderdrukken een buurman met een tekening of iets anders stralend er vandoor te zien gaan en het verbijsterende was ook nog dat een prijswinnaar zelfs niet aanwezig bleek te zijn! Na de laatste uitreiking was ik haast je rep je Het Veem uitgevlucht om de met de frisse lucht van januari bizarre ervaring rap te doen vergeten.
"Wees blij en gelukkig, Josephe", had de oude Seneca cognitief dissonanterwijze gezegd kunnen hebben, "dat je niet een dergelijk stuk coleremonument in je huis hebt gekregen, want een vuilniszak is nog fraaier van vormgeving”. Ik ben er nooit meer teruggeweest, maar de verloting ben ik niet vergeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten