donderdag 6 juni 2013

“Dat moet je doen…”, verklaarde zij...

“Dat moet je doen…”, verklaarde zij...

 

Posted on Friday, May 23, 2008 7:09 AM

“Dat moet je doen…”, verklaarde zij  met het grootste enthousiasme!

Ik had omstreeks 1970 een folder aangevraagd uit Zwitserland van de Mövenpick Restaurants en liet deze haar zien. Het gaf uitvoerig de Grüt Farmbedrijven te zien met mooie foto’s evenals een begeleidende brief zo snel mogelijk te komen voor een sollicitatiegesprek. In het vooruitzicht werd een woning gesteld.
Maar ik deed het niet, ik had een baan en ik wilde geen risico nemen.
Ik ben geen avonturier en ook nooit geweest echter het vinden van vriendinnetjes was mij nooit teveel.

Zo ben ik gebleven, een huismus die soms in de stad komt en een pils drinkt maar ook dat is weggesleten. Ik had de ambitie in de letterkunde van Duits en Frans mijn doel te bereiken: de toegang tot de beste boeken en ben daarin geslaagd. Dat is mijn levensgeluk. Niet in den vreemde werken en afwachten tot het geluk begint? En wat bereik je als eenvoudige werknemer daar? Slechts zij die vermogend zijn krijgen een verblijfsvergunning dat in tegenstelling tot, maar dat is een ander verhaal, tienduizenden Koerden verdreven uit hun land daar gingen verblijven.

Met vriendinnen ben ik ook nooit op vakantie geweest, louter een weekend bij familie maar meestentijds een dagtrip met een lekker etentje. Wat wil je meer? Nu samen de uithoeken van de wereld zien was toen nog niet gewoonte.

Zo heb ik alleen geleefd, in studie-sfeer en de vrije tijd besteed aan de genoegens van de vriendin. Ik kan niet anders zeggen een gelukkig mens te zijn geweest.

Wat zou ik meer willen? Samen zijn voor korte tijd en dan een nieuwe afspraak in het vooruitzicht, overstijgt men deze norm dan kan je ongelukkig worden, is het maximaal haalbare waar mee men tevreden moet zijn.
Accepteren wat haalbaar is moge gelden als een wijs inzicht.

Jos
23 V 2008

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten