donderdag 6 juni 2013

Café Dubois aan de Ceintuurbaan met Annette de la Bije

Posted on Tuesday, April 23, 2013 1:52 AM 
Café-Restaurant J.W. Dubois was gevestigd aan de Ceintuurbaan 105 te Amsterdam-Zuid, schuin tegenover concurrent Witteveen. Er was een vaste clientèle.

De oprichter is Johann W. Dubois (1880-1947). Zijn weduwe verhuisde naar Bloemendaal en de zaak kwam bij Cornelis P. Selderijk (*1896) die op chique adressen in Amsterdam woonde. Tot 1953.
In 1965 was Thomas E. Mulder (*1921) eigenaar tot 1983. Eerst in 1987 wonen er andere mensen. Hij verhuisde naar de Ceintuurbaan 127-1 waarna zijn spoor bijster.

De ruimte was niet erg chic, wel door meubilair en tafeltjes met kleedjes enigermate gestoffeerd. De kelners waren in bedrijfskleding. Op een vaste plek waren zondags gezeten de familie en vrienden van de Nederlandse sopraan Annette de la Bije (geb. 1927). Zij was wel het centrum van de bezoekersschare. Indien er een interessant muziekje werd opgezet, stond zij op en zong sotto voce mee. Ik denk dat velen hierop hebben gewacht.

Naast dineren kon je ook gewoon een pils drinken, alleen is ongezellig, met twee gaat het beter. Maar een zaal laten meezingen heb ik niet gehoord. De mensen waren rustig en beschaafd.

Ik herinner me een aangeschoten man die over sexualiteit begon. De kellner attendeerde hem dat er kinderen waren.

Er bevond zich een telefoon in een kleine ruimte, niet groter dan een kast. Dit was wel zo handig om ongestoord te kunnen bellen aangezien de openbare telefooncel aan de overkant wel een wachtrij liet zien en er bij lang bellen op de glazen deur werd gebonsd.

Op 4 oktober 1982 brandde de zaak volledig uit. De trieste foto is te vinden in 'n beeldbank.

Drie grote zaken, Witteveen, Dubois en De Boemerang aan de Weteringschans waren voor een niet zozeer chic maar deftig uitje. Alleen de eerste bestaat nog.




Aanvullingen: 18-4-2018 Aangeschoten man. 13-10-2019 Dubois, Selderijk en Mulder.

14 opmerkingen:

  1. O nee, Witteveen is ook weg toen ik op weg langs de Ceintuurbaan een man aansprak die in een nieuwe locatie werkzaam is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onder het restaurant was een dancing, waar ik in 1967 een paar jaar kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, ik kwam daar toen ook. ook op de begane grond kon je dansen. heb er leuke herinneringen aan.

      Verwijderen
    2. Dansen na de cursus bij Liebregts heb ik nooit meer gedaan. Toch was het dichtbij huis! Wel ben ik 50 jaar cafebezoeker geweest met pints pils.

      Verwijderen
  3. Heb je daar in 1971 een Anita gekend (donker, lang krullend haar)? Zij woonde destijds in de Rivierenbuurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Du bois, ik herinner mij het uit mijn jeugd, de kroeg waar ik mijn oom moest gaan halen op zondag als de nasi bijna klaar was, de jaren 70, mijn oom was toen pas gescheiden, Neil Diamond, Barry White, soul muziek op de jukebox, happy days, je kon toen nog gewoon roken in de kroeg, geweldige tijden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weet iemand hoe het de oud eigenaar van Dubois vergaan is? Hij heet(te) Tom Mulder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vulde in het blog wat personalia aan.
      In '83 verhuisde Thomas E. Mulder naar Ceintuurbaan 127-1, waarna zijn vrouw (alleen) in '84 naar elders vertrok. Verder is niets meer bekend van hem. Huwelijk van zijn dochter kan parten spelen, je zou zeggen dat de woning voor een vrouw alleen wel wat groot is. Als hij zou zijn overleden is hij dus zo'n 63 geworden.

      Verwijderen
    2. Je kunt speculeren maar een ramp als een brand van je levenswerk gaat hem niet in de kouwe klere zitten. Je kunt best wat aanvoelen dat hij als werkloze, wellicht steuntrekker, desolaat geworden is. Uit alle reacties blijkt dat het een geliefd etablissement is geweest. De dansruimte was in de kelder en het is maar gelukkig dat daar geen incident geweest is vol met mensen. Best mogelijk dat daar na afloop de brand is uitgebroken. Roken en een nonchalant weggegooide sigaret?

      Verwijderen
  6. Ze was gehuwd met de pianist Jan C. de Man (1922-2009). Beiden zijn Rotterdammers. Doch dan bevreemdt het mij waarom ze een café te Amsterdam frequenteerden? Zouden ze hier een pied-à-terre gehad hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eind jaren 60 kwam ik er ook vaak.
    Vooral zondagmiddag was super

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tom hot dog was toen de eigenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tomulder (sic!) had in de jaren 50/60 een hotdog zaak in de Pijlsteeg 2. Mijn vader werkte begin jaren 60 bij Inelco platengroothandel in de Beursstraat. Hij haalde daar vaak hotdogs op weg naar huis. Werden via een luik verkocht. Dat luik zit er nog steeds. Weliswaar niet meer in gebruik.
      Ergens eind jaren 80 zat Tom Mulder (Tomulder dus) in een praatprogramma. Mijn ouders haalden toen de herinnering op aan dat hot-dogluik van hem.

      Verwijderen